Про порядок звернення громадян

Згідно з чинним законодавством України громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території, мають таке ж право на подання звернення, як і громадяни України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами.
Звернення адресуються органам державної влади і місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форм власності, об'єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.
Звернення може бути усним (викладеним громадянином і записаним посадовою особою на особистому прийомі) чи письмовим, надісланим поштою або переданим громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, якщо ці повноваження оформлені відповідно до чинного законодавства.
Звернення може бути подано як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне).
Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.
Звернення, оформлене без дотримання цих вимог, повертається заявникові з відповідними роз'ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження. Звернення про надання безоплатної правової допомоги розглядаються у порядку, встановленому законом, що регулює надання безоплатної правової допомоги.
Письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.
Анонімні заяви та повідомлення про кримінальні правопорушення розглядаються у порядку, визначеному Кримінальним процесуальним кодексом України.
Звернення може бути залишено без розгляду, якщо:
- воно не містить даних про прізвище та місце проживання автора або з якого неможливо встановити авторство (анонімне звернення);
- порушено строк його подання, встановлений статтею 17 Закону України "Про звернення громадян", а саме скарга на рішення, що оскаржувалось, може бути подана до органу або посадовій особі вищого рівня протягом одного року з моменту його прийняття, але не пізніше одного місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням. Пропущений з поважної причини термін може бути поновлений органом чи посадовою особою, що розглядає скаргу;
- у зверненні не викладено суті порушеного питання або воно не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення;
- звернення надійшло від особи, визнаної недієздатною;
- воно подано в інтересах іншої особи без оформленого у встановленому законом порядку доручення;
-  прийнято рішення про припинення розгляду.
Звернення громадян вирішуються протягом місяця від дня надходження в прокуратуру, а ті, що не потребують додаткового вивчення і перевірки, - не пізніше 15 днів, якщо інший строк не встановлено Законом України "Про звернення громадян".
Рішення про продовження розгляду звернення громадян приймається заступником Генерального прокурора, прокурором обласного чи районного рівня за мотивованим рапортом виконавця, але не більше як до 45 днів, про що повідомляється особі, яка подала звернення.
Запит народного депутата України вирішується у 15-денний або інший встановлений Верховною Радою України строк. Запит депутата місцевої ради - у строк, встановлений радою.
Звернення народного депутата України, депутата місцевої ради вирішується протягом 10 днів.
Лист народного депутата України, депутата місцевої ради за заявою чи скаргою громадянина вирішується у місячний термін.
Продовження строку розгляду депутатського документу здійснюється за мотивованим рапортом виконавця, але не більше як до 30 днів (місяця), про що повідомляється депутату та громадянину, в інтересах якого надійшло звернення, а щодо запиту - також голові відповідної ради.
Проголошена на пленарному засіданні Верховної Ради України заява народного депутата України (протокольне доручення) розглядається у місячний строк.
Відповідно до Інструкції про порядок розгляду звернень та особистого прийому в органах прокуратури України, затвердженої Наказом Генерального прокурора України від 27 грудня 2014 року №9 гн., звернення, у яких порушуються питання, що не належать до повноважень органів прокуратури, в термін не більше п'яти днів працівниками управління організації прийому громадян та розгляду звернень Генеральної прокуратури України, галузевих підрозділів прокуратур обласного рівня, міськими, районними, міжрайонними прокурорами та їх заступниками надсилаються за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянин, який подав звернення.
При цьому заявнику обов'язково роз'яснюється компетенція органів прокуратури та право звернення до суду. За необхідності автору звернення надається роз'яснення контрольних функцій Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, органів влади та місцевого самоврядування, уповноважених вжити відповідні заходи. Забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються.
Звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов'язковому прийняттю та розгляду. Своєчасна, повна, об'єктивна та якісна перевірка кожного викладеного доводу при розгляді звернень громадян забезпечує законність та правопорядок, а також  реальний захист прав і свобод людини та громадянина.
У 2014 році до прокуратури району заяви та повідомлення надходили поштовим зв'язком, приймалися на особистому прийомі оперативними працівниками та через встановлену скриньку "Для скарг і заяв". 
Всього до прокуратури району на-дійшло 88 звернень, з яких вирішено - 47, задоволено з вирішених - 4,  направлено в інші відомства - 41. Протягом 2014 року  звернення до матеріалів кримінальних проваджень не приєднувались.
Із отриманих у 2014 році звернень найбільша кількість з питань нагляду за додержанням і застосуванням законів - 16, про конституційні права і свободи - 4,  24 - з питань досудового розслідування. Окрім цього, минулого року надійшло 1 звернення з питань законності вироків та інших судових рішень у кримінальних справах. 
Протягом 2014 року на особистому прийомі прийнято 113 звернень громадян, з них 24 - особисто прокурором району.
Особистий прийом громадян здій-снюється згідно з графіком: 
- прокурор Томашпільського району - понеділок з 9.00 год. до 18.00 год.;
- прокурори прокуратури Томаш-пільського району - вівторок, середа, четвер, п'ятниця з 9.00 год. до 18.00 год.
Сергій ПІВНЮК, 
прокурор прокуратури 
Томашпільського району.
 
Всі новини