Надзвичайна ситуація, надзвичайний стан в Україні через коронавірус: що це та чим відрізняються?

Режим надзвичайної ситуації через поширення коронавірусу в Україні вже ввели в трьох областях - Житомирській, Чернівецькій та Київській. Прем'єр-міністр Денис Шмигаль доручив розробити законопроект, який дозволить президенту одноосібно запроваджувати інший режим - надзвичайний стан. Отже, ця можливість для України всерйоз розглядається.
Чим надзвичайна ситуація відрізняється від надзвичайного стану?
Хоча, щодо надзвичайної ситуації застосовують поняття "режим", за законодавством - це порушення нормального життя та діяльності людей в зв'язку з певною подією.
Тобто надзвичайна ситуація буває на певному об'єкті або території. В даний момент в трьох областях оголошено надзвичайну ситуацію регіонального значення. Вона може бути й загальнодержавного значення.
Режим надзвичайної ситуації передбачає, що всі зусилля на регіональному рівні будуть спрямовані на те, щоб її ліквідувати. При цьому є можливість вводити певні обмеження, але фундаментальні права і свободи громадян він не зачіпає. В основному він стосується особливостей роботи та взаємодії органів влади з громадянами та між собою.
Надзвичайний стан - це вже не визначена ситуація, а правовий режим діяльності. Його можуть вводити як на місцевому, так і на загальнодержавному рівні. Цей режим також необхідний для того, щоб повернути життя в нормальне русло, але методи можуть використовуватися суворі, аж до обмеження деяких прав і свобод.
І надзвичайна ситуація, і надзвичайний стан можуть бути введені у зв'язку із загрозою епідемії - українське законодавство це передбачає. Але надзвичайну ситуацію вводить Кабінет міністрів, а надзвичайний стан – президент своїм указом з обов'язковим погодженням у Верховній Раді.
Терміни дії надзвичайної ситуації Кодексом цивільного захисту не обмежуються. Однак надзвичайний стан не може вводитися довгостроково. 30 діб - обмеження для загальнодержавного рівня, а 60 діб - для місцевого.
З можливістю продовження ще максимум на 30 діб.
Що означає для людей режим надзвичайної ситуації?
У разі виникнення надзвичайної ситуації, українців повинні достовірно і оперативно інформувати про межі поширення, наслідки, а також про способи й методи захисту.
У разі необхідності, під час регіональної надзвичайної ситуації місцева влада приймає рішення про евакуацію: повну або часткову, остаточну або тимчасову, обов'язкову. 
Кабмін ухвалює таке рішення, якщо надзвичайну ситуацію оголошено на державному рівні.
Залежно від локалізації, а в даному випадку це регіональний рівень - область, створюють штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. Його керівником на рівні області стає один із заступників глави обладміністрації. Саме він приймає ключові рішення, в тому числі про евакуацію, зупинку роботи підприємств та обмеження доступу на них для людей. За його розпорядженням для невідкладних робіт можуть залучати транспортні засоби та майно підприємств і громадян, але у останніх - тільки з їх згоди.
У діяльність керівника такого штабу, в тій частині, яка стосується ліквідації надзвичайної ситуації, ніхто не може втручатися.
Суть режиму в ліквідації. Для цього можуть вводити карантин і вимагати обсервації, постраждалим гарантують життєзабезпечення. Це означає, що все населення на території надзвичайної ситуації має бути забезпечене мінімально необхідним для збереження життя і здоров'я.
Тобто комендантська година, примусове використання майна людей, заборона на мітинги - це не частина режиму надзвичайної ситуації. Він потрібен для того, щоб повноцінно вибудувати вертикаль і ліквідувати проблему.
Що передбачає режим карантину?
Обмеження - на переміщення, роботу деяких підприємств, навчання - Кабінет міністрів ухвалив ці заходи в  межах карантину. першим рішенням, 11 та 16  березня 2020 року і уточнив це в своїй постанові.
Уряд може встановлювати і скасовувати карантин у відповідності із законом про захист населення від інфекційних хвороб (ст.29). У ньому також зазначено, що рішення Кабміну має бути з термінами , режим надзвичайної ситуації термінами не обмежений.
Виконання урядових розпоряджень так чи інакше лягає на плечі місцевої влади - це теж прописано в законі. Її повноваження на час дії й на території карантину великі а саме :
залучати підприємства, установи, організації, незалежно від форми власності, до виконання заходів з локалізації та ліквідації епідемії;
залучати для тимчасового використання ТЗ, будівлі, споруди, обладнання та майно підприємств, незалежно від форми власності, необхідне для профілактики та протиепідемічних заходів (з компенсацією);
встановлювати особливий режим в'їзду на територію та виїзду громадян, ТЗ, проводити санітарний огляд;
впроваджувати більш жорсткі, ніж встановлені, вимоги до якості й умов виробництва, виготовлення та реалізації продуктів, води;
встановлювати особливий порядок дезінфекції;
створювати КПП.
Тобто карантин дає базу, а регіональний режим надзвичайної ситуації вибудовує вертикаль, дає основу для ліквідації самої події.
Проте в країні не виключена й можливість введення надзвичайного стану. Він можливості влади розширює максимально. Але не безмежно.
Що передбачає режим надзвичайного стану?
Надзвичайний стан вводиться указом президента, має бути узгоджений нардепами, а терміни вказані в першому розділі нашої статті.
Є сім підстав для надзвичайного стану. Нинішній підпадає під визначення важка ситуація техногенного та природного характеру. У цьому випадку пропозицію про введення надзвичайного стану подає Кабмін.
Надзвичайний стан можна скасувати раніше встановленого в указі або максимального 30-денного терміну. 
З ініціативою може виступити ВР, а у випадку з природним і техногенним характером - і Кабмін.
Під час дії надзвичайного стану неприпустимо припиняти повноваження всіх органів влади - від президента до місцевих рад, а також судів, прокуратури, правоохоронців. Не можна міняти Конституцію, виборчі закони, проводити вибори та референдуми.
Під час надзвичайного стану, ВР повинна працювати в сесійному режимі протягом всього періоду.
В відповідному указі президента можуть  бути вказані такі заходи:
заборона на в'їзд та виїзд, обмеження на пересування;
обмеження руху транспортних засобів та їх огляд;
посилення охорони громадського порядку;
заборона масових заходів;
заборона страйків;
примусове відчуження або вилучення майна у юридичних та фізичних осіб.
Це те, що президент може прописати в указі, але не зобов'язаний це робити, і те, що з режиму надзвичайного стану саме собою не випливає. Але у випадку з природним і техногенним характером надзвичайного стану, є частина заходів, які можуть застосовувати додатково й уточнення в указі це не вимагає:
тимчасова або безповоротна евакуація;
квартирна повинність для розміщення евакуйованих;
тимчасова заборона на будівництво нових або розширення діючих підприємств, якщо їх діяльність не пов'язана з ліквідацією наслідків надзвичайної ситуації або життєдіяльністю;
встановлення карантину;
особливий розподіл продуктів та предметів першої необхідності;
мобілізація та використання ресурсів підприємств (з компенсацією);
зміна режиму роботи підприємств усіх форм власності;
звільнення керівників держпідприємств, які не справляються з обов'язками.
Залучати населення до громадських робіт, забирати у людей особистий транспорт під час НП можуть. Але тільки у виняткових випадках і в зв'язку з необхідність невідкладних аварійно-рятувальних робіт
В Україні діє принцип верховенства права, і Конституція має над законами вищу силу. Відповідно до її норм:
примусове відчуження майна, яке перебуває у приватній власності, допускається в режимі надзвичайного стану "з наступною повною компенсацією їх вартості" (ст. 41);
робота відповідно до закону про надзвичайний стан не вважається примусовою (ст.43).
Надзвичайний стан, якщо він введений згідно із законом, може обмежувати деякі права і свободи. Але є 18 статей Конституції, норми яких в цей час порушуватися не можуть (ст. 64). В тому числі:
рівність перед законом;
рівні з громадянами України права та обов'язки іноземців та осіб без громадянства, які на законних підставах перебувають в країні;
невід'ємне право на життя, право на захист життя і здоров'я свого та інших людей;
повагу до честі і гідності, заборона на наукові і медичні досліди над людиною;
право на свободу та особисту недоторканність, заборона на арешт і утримання під вартою без вмотивованого рішення суду;
право на звернення до влади і гарантовану обґрунтовану відповідь;
право на житло і заборона на примусове його позбавлення;
захист прав в суді;
право на компенсацію шкоди у зв'язку з незаконними рішеннями;
право на безоплатну правову допомогу;
норма про те, що закони не мають зворотної сили (за винятком пом'якшуючих);
право на відмову виконати злочинний наказ.
Під час надзвичайного стану за дотриманням конституційних прав стежить Уповноважений з прав людини.
 
Завідувач сектором оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами районної державної адміністрації                                           
М. БІЖАН       
Всі новини