Новації у сфері реєстрації бізнесу
З 1 січня 2016 року набули чинності зміни до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
В Україні відбулася реформа системи реєстрації бізнесу та нерухомості. Близько 7000 нотаріусів отримали повний обсяг повноважень державних реєстраторів, також акредитовані банки та центри надання адмінпослуг місцевих рад.
Насамперед, варто зазначити, що Міністерство юстиції України довірило нотаріальній спільноті функції з реєстрації бізнесу, оскільки нотаріуси є досить професійними серед юристів. Покладаючи на нотаріальну спільноту функції з надання реєстраційних послуг, однією зі складових є створення конкуренції у сфері реєстрації бізнесу та відсутність монополії.
Завдяки такому підходу ми раз і назавжди позбавимося таких явищ як черги та не завжди якісне обслуговування. Адже громадянин сам зможе обрати, до кого звернутися за послугою. І, якщо йому не сподобається обслуговування, зможе піти до іншого спеціаліста.
Законом «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» запроваджується принцип екстериторіальності. Тобто, громадяни можуть звернутися до будь – якого нотаріуса, що працює на території України та отримати послуги з реєстрації.
Єдиний державний реєстр створений з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб – підприємців з Єдиного державного реєстру. Законом передбачено ведення реєстраційних справ в електронній формі та створення їх електронного архіву.
На рівні Закону легалізовані електронні онлайн сервіси, які досі мали статус пілотних проектів. Створений портал електронних сервісів. Це означає, що створивши власний персональний кабінет, можливо подати в електронній формі документи для державної реєстрації, ліцензування видів господарської діяльності, видачі документів дозвільного характеру та відповідно контролювати стан розгляду поданих документів, формувати та подавати запити про надання витягів та інше.
Ряд державних органів, наприклад суди, Національна поліція, органи прокуратури, органи Служби безпеки України, а також органи місцевого самоврядування мають доступ до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі та в режимі реального часу можуть запитувати необхідну інформацію, а також формувати витяги. Важливим моментом є те, що витяги в паперовій та в електронній формі мають однакову юридичну силу.
Хотілося б детальніше зупинитися на строках розгляду пакету документів, поданих для державної реєстрації:
- щодо юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців – протягом 24 годин, після надходження документів;
- професійні спілки, їх організації, об’єднання, організації роботодавців – не пізніше 15 робочих днів з дати подання документів для державної реєстрації;
- громадське об’єднання що не має статусу юридичної особи – не пізніше 3-х робочих днів з дати подання документів;
- для іноземних благодійний організацій – не пізніше 20 робочих днів.
Державна реєстрація може проводитися у скорочені строки. Підстави, порядок та розмір плати за проведення такої реєстрації у скорочені строки встановлюється Кабінетом Міністрів України.
В державній реєстрації може бути відмовлено, підстави для відмови, чітко визначені Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (ст. 28).
Наприклад:
- документи подано особою, яка не має на це повноважень;
- у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;
- у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав – у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, у зв’язку зі зміною частки засновника у статутному капіталі;
- документи суперечать вимогам Конституції України та Законам України;
- документи суперечать статуту громадського формування (та інше).
Відмова у державній реєстрації здійснюється протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації (крім вихідних та святкових днів) із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та рішення суб’єкта державної реєстрації про відмову у державній реєстрації розміщується на порталі електронних сервісів у день відмови у державній реєстрації.
Після усунення причин, що були підставою для відмови у державній реєстрації, заявник може повторно подати пакет документів для державної реєстрації.
Хотілося б, звернути увагу, що відповідно до ст. 5 Закону розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації покладено на територіальні органи Міністерства юстиції України.
Щодо питання фінансового забезпечення діяльності нотаріусів, то 40% коштів, отриманих за послуги з державної реєстрації (адміністративний збір), що надаватимуться нотаріусами, надходитимуть до Державного бюджету, а 60% від сплаченої суми залишатиметься у нотаріусів як оплата за їхні послуги.
Звичайно, що виникає ряд питань при роботі нотаріусів, як державних реєстраторів, але Головне територіальне управління юстиції у Вінницькій області готове до співпраці, до надання консультацій з реєстрації та роз’яснень. З метою надання якісних послуг в сфері державної реєстрації, управлінням юстиції проводяться засідання круглих столів, на яких відбувається обговорення проблемних питань, що виникають на практиці.
Отже, підводячи підсумки з аналізу нового закону про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців можна сказати, що з 1 січня 2016 р. зареєструватись фізичною особою - підприємцем, чи то вести свою господарську діяльність у вигляді створення юридичної особи стало однозначно простіше. Міністерство юстиції України робить значні кроки для започаткування європейських правил реєстрації підприємців в Україні.